Etika berpakaian bila nak pergi temuduga kerajaan | Suri Raudhah

Monday, May 12, 2014

Etika berpakaian bila nak pergi temuduga kerajaan


سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Assalamualaikum

Idea nak tulis entri ni datang bila aku dengar kat radio waktu pagi nak pergi ofis..Kata deejay tu..kalau nak pergi interview mesti pakai jam tangan!..

Why?
Sebab bila pakai jam tangan ia menunjukkan seseorang tu menghargai masa..menitik beratkan ketepatan masa..alorhhh..simbolik la tu..

Meh nak cerita.
Aku pernah pergi interview untuk jawatan penolong pegawai.Time tu aku tak biasa lagi la dengan suasana temuduga kerajaan ni..Panjang pulak nak cerita dari awal..Just make it short,masa dah nak habis sesi interview tu, penemuduga pesan' Cik lain kali pakai kasut sarung..kasut tutup!..

Haaa?? Jatuh rahang..
Camno la dorang ni perasan kasut aku..ciss..punah harapan..-_-..Kira tu pengajaran paling berharga la..Pastu bila dapat jer interview kerajaan terus jadi minah skema..huhu..


Etika berpakaian bagi wanita daripada pandangan mata aku 'kalau' aku jadi panel temuduga.. 
1) Sila bersopan.. Kalau dengan sengaja nak seksi memang ada harapan nak kena reject.
Etika PakaianEtika Pakaian
2) Tak semestinya bila temuduga kerajaan jer kena pakai baju kurung kan?Apasalahnya pakai formal blouse,long skirt dan blazer pastu kalau ada nametag pakailah..Bukankah nampak elegant,sophiscated and look more oustanding? (refer gambar diatas)

3) Calon yang datang temuduga ramai.. Apakata kita pamerkan sesuatu yang lain dari calon yang lain..maksud aku kat sini menonjol yang tak keterlaluan tapi still nampak sopan,profesional and ada karisma. Masa hari temuduga tu personaliti menarik memang penting tau..Personaliti menarik bukan bermaksud muka yang cantik atau kacak yer..fahami maksud PERSONALITI ok!

4) Kalau pakai baju kurung dan seangkatan dengannnya, make sure mestilah baju kita nampak kemas, tudung jangan senget-benget...Dari segi warna ermm..pakailah apa warna sekalipon asalkan sedap mata memandang.. Kombinasi tudung dan baju jugak penting..

5) Tolong la jangan pakai baju kurung polkadot..tudung polkadot dot dot dott..TOLONG!!PLEASE!!

6) Kawan aku cakap ada taklimat katanya pekerja kerajaan tak boleh pakai tudung berlayer-layer.. FAREEDA la tu..(adakah ada unsur sabotaj disini??) Tapi aku tak setuju sangat sebabnya gambar kat atas tu dia pakai tudung ala FAREEDA kot.. Gambar tu aku cilok dari website SPA..So tak tepat sangat la info kawan aku tu. 

7) Psttt.. Berkenan pulak aku tudung bawal pastu buat fesyen ala-ala FAREEDA tu (plain tak bercorak)..Kalau pakai camtu pon nampak elegan kan?..Letak la brooch cantik kat tengah tudung tu:)

8) Pakai kasut tutup bertumit sikit yer..Biasa hitam la..Pastu kalau tak nak kaki melecet silalah pakai stokin nanti takde la jalan tersenget-senget pedih kaki melecet especially yang tak biasa pakai kasut sarung..Lagi-lagi kasut baru beli khas untuk interview tu ha..hahaa..

9) Make up biarlah nampak kamu tu normal..Jangan tiba-tiba hari nak interview kita jadi alien ye dak?..Just nice jer.ok?

10) Bawa handbag jangan pakai beg sekolah!Kalau tak nak bawak masuk dalam bilik temuduga sebab malas nak pikir cara nak letak beg, nak letak kat mana beg tu..atas meja ke bawah ke,so better tinggal je beg kat luar. Aku selesa bawak beg pastu letak kat atas meja sebelah kerusi kita duduk tu.. Ok jer...berjaya..hehe..

Lastly, Act to be calm and confidence!!



Nak lebih tips rahsia lulus kerajaan?


Ni untuk calon wanita..kalau lelaki aku tak pakar sangat!
Kalau nak tanya aku, pakai jelah kemeja with tie (not bow tie),seluar slack, makesure kemas..!
Head to toe kena kemas..!
Jangan nak mengada pakai kasut sukan pulak..Ni bukan temuduga jadi atlet kerajaan.! Bawak simpan sikit semangat kesukanan tu..dehh..~
Kalau jawatan profesional tu ofcourse kena pakai blazer..pastu kalau ada nametag pakai la yer..
Pastu jalan la depan panel dengan penuh MACHO dan KACAKnya..Wohaa.
InshaAllah harapan cerah..hehee..
Lagi-lagi panel tu perempuan..hahaa..
Gurau..

Harap tips berguna.
#Terimakasihsudibaca#

17 comments:

  1. haha baru nak tengok kalau lelaki macam mana

    ReplyDelete
  2. kalau pakai seluar slack dgn blazer boleh ke?ke xsesuai..risau la gomen

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena ikut jawatan jugak...apapon yg penting sopan..

      Delete
  3. isnin nak interview...sangat membantu..terima kasiiihhhh :D

    ReplyDelete
  4. Salam sis.

    Nak tanya sikit sebab saya nak attend interview untuk jawatan penolong jurutera (spa). Kalau saya pakai seluar slack + kemeja + tudung + blazer, sesuai tak? Sebab kat atas, sis jelaskan blouse + skirt panjang.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok je utk post penolong jurutera..yg penting sopan pakaian n sopan attitude semasa interview ;)

      Delete
    2. Kalau pakai baju kurung untuk temuduga as penolong jurutera boleh tak?

      Delete
    3. Kalau pakai baju kurung untuk temuduga as penolong jurutera boleh tak?

      Delete
  5. assalam sis.. klau nk intrview at Watson, pakai baju kurung boleh kn?

    ReplyDelete
  6. Assalam sis,

    Nak tanya. Kalau pakai perempuan pakai blazer + kemeja dan seluar slack. Kemeja tu kena tuck in ke?

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum... Kak klau saya nak me temuduga pengambilan pelajar utk juretera pesawat ..bleh ke klau saya pakai baju kurung tudung shawl and berpurdah ...

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikkum ... sye nk temuduga pembantu pendaftaran ... blh ke sye pkai blouse dgn kain .... sye nie gemok skit

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum sis sye nak tanye baju kurung berwana hitam sesuai tk utk pki semasa temuduga..

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum, kalau iv gred 29 kn, relevan atau tidak pakai kemeja bersama blazzer?

    ReplyDelete
  11. kalau kasut saya bertutup..tapi warna coklat dibenarkan tak yer

    ReplyDelete

What's your thoughts...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Layout by suriraudhah . 2011-2013© All Rights Reserved