6 Tips Kawal Marah | Suri Raudhah

Sunday, December 23, 2012

6 Tips Kawal Marah

Assalamulaikum.

Pernah tak korang ada perasaan marah sangat-sangat pastu korang tak mampu lepaskan perasaan marah  tu?Bila dah marah pastu jadi bengang mula la ada yang nak kena sound direct. Sekarang kalau aku rasa bengang dengan orang rasanya boleh control lagi la. Selagi boleh sabar, aku sabar je la.
Aku nak share tips. Boleh try la bila korang rasa nak marah dengan orang kan. Ingat marah tu datangnya dari syaitonnirrojim..

TIPS

1.Mengubah Posisi
Rasulullah saw bersabda maksudnya :
Apabila kamu marah, dan ketika itu berada di dalam kedudukan berdiri, maka hendaklah dia duduk kerana ia akan menghilangkan kemarahan. Dan jika tidak hendaklah dia berbaring.|Riwayat Muslim|

2.Berwuduk
Rasulullah SAW bersabda maksudnya :
Marah datangnya dari syaitan, dan ia diciptakan dari api sedangkan api itu hanya dipadamkan dengan air. Oleh itu apabila kamu marah, maka hendaklah berwuduk. |Riwayat Abu Daud|.

3.Membaca Ta'awuz
ﺍﻋﻮﺬ ﺑﺎﻟﻠﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﺸﻴﻄﻥ ﺍﻟﺮﺟﻴﻢ
Maksudnya : Ya Allah, lindungi aku daripada syaitan yang direjam.

4.Berzikir
Banyak berselawat, berzikir,istighfar 1,00000000x

5.Diam
Jangan banyak cakap bila marah, so bila marah banyak benda yang tak sepatutnyal boleh terlepas. Terlajak perahu boleh undur, terlajar kata..padan muka!Nak sedapkan hati, anggap je la setiap yang berlaku ada hikmah. cliche but it works.:)

6.Minum Air
Minum air pastu selawat.serius berkesan!Tak kisah la air milo ke, fresh oren ke..espresso ke yang penting korang bahagia.Air putih je la senang.express n safe..hehe


senyumlah.senyumlah..ahai cekmek molek...
senyum macam ni..

Selamat Beramal..
Sharing is Caring♥

No comments:

Post a Comment

What's your thoughts...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Layout by suriraudhah . 2011-2013© All Rights Reserved