Kedai jualan barang murah sekitar Madinah | Suri Raudhah

Sunday, June 2, 2013

Kedai jualan barang murah sekitar Madinah


سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Assalamualaikum..

Memang betul tujuan utama ke tanah suci adalah untuk beribadah bukan untuk bersiar siar atau membeli-belah sakan.

Yer..betul..memang itu tujuannya..

Tapi ingat tak hari-hari sebelum kita berangkat ke tanah suci mereka yang kita tinggalkan, family,sedara-mara, dan ofismate yang take over kerja sepanjang bercuti...Teringat lagi adik-adik yang bangun pagi-pagi buta untuk angkat beg dan bersalam dengan kami, sedara mara yang menghantar dan menjemput kami di KLIA yang sanggup menunggu lama bersama kami di airport. Ada yang berlinang air mata saat nak berpisah,

Dan aku masih ingat hari terakhir aku bekerja sebelum bercuti, bersalaman dengan ofismate sambil mereka sisipkan sampul berisi wang. Memang sangat terkejut dan terharu time tu sebab aku tak expect apapon dari dorang. Saya ni nak pergi umrah jer, selalu bagi duit bila orang nak pergi haji.. Segannya nak amik.. Aku tahu dorang ikhlas..Ikhlas mendoakan kami semua selamat pergi pulang dengan mendapat umrah yang mabrur.

So sebagai tanda ingatan, tak salahkan nak beli buah tangan untuk mereka..? Makanya kena lah curi masa sikit nak berjalan sekitar Madinah untuk cari barang..Haaa dah nampak kan apa motif sebenar aku bagi mukadimah di atas tu..:)

Terpaksalah shopping barang jugak kan...


Jujurnya, aku tak la shopping sakan..just beli jam tangan yang pada mulanya aku nak pakai tapi akhirnya jadi milik hak adik aku sepenuhnya atas dasar nak pinjam pada awalnya,pastu beli sehelai jubah, kismis,kurma,aprikot coklat, dan perfume..




Ini gambar pemandangan sekitar Masjid Nabawi. Dari hotel sampai la ke pintu gate memang ada jualan. Harga pon berpatutan..Macam-macam gelagat peniaga nak tarik customer singgah membeli. Ashar riyal!Ashrar riyal..memang akan biasa dengar la..Maksudnya 10 riyal. Tak payah nak takut sebab tak pandai bahasa arab bcoz majoriti peniaga sini pandai cakap bahasa melayu.. Siap boleh buat loyar buruk lagi tu ha.. So senang la nak tawar-menawar..Kan orang Malaysia sukar tawar-menawar ye dak?hee


Bin Dawood mall memang terkenal kat sini sebab lokasinya yang stategik jadi tumpuan dunia. Shopping Mall biasa macam kat Malaysia tapi yang berbezanya shopping mall kat sini tak nampak budak remaja melepak-lepak tepi tangga, couple berdating sakan sampai kami ni naik segan pulak nak masuk kedai bila peniaganya lelaki..Tapi dorang peramah..Yes, ofcoz la kan sebab nak tarik customer..





Kalau sesat jalan pulang dan lupa nama hotel, first yang kena ingat ialah rumah makan indonesia. Hotel kami memang kat sini. Pasti orang Indonesia bangga bila datang sini. Aku pon kalau ada kedai makan Malaysia confirm hari-hari aku datang singgah..Dah cuba nak jadi orang arab dengan indon tapi tak menjadi.. Maklumlah tekak melayu..Tapi kat Mekah Madinah tak boleh nak kompen-komplen. Makan je la untuk alas perut..Kalau tak boleh masuk sangat makan je la roti nak kumpul tenaga untuk berjuang kat Raudhah:)

Hari-hari aku beli roti kat kedai pakcik tu..


Bila aku balik malaysia menyesal pulak tak beli 5 6 helai jubah kat sana, menyesal tak beli perfume raudhah banyak-banyak..Bila bau jer perfume raudhah otomatik teringat haruman raudhah Madinah, teringat kenangan di raudhah, teringat semua...

Betapa rindu.....-_-



Sebelum ni fikir tak nak beli jubah kat Mekah atau Madinah sebab mesti saiz kat sana besar-besar belaka.,malas nak alter.Tapi sebenarnya ada je saiz yang tak payah alter pon..Just kena rajin cari jer.


Kebanyakan jubah yang dijual  sekitar laluan ke Masjid Nabawi biasa berharga Sr 40. Tapi kalau nak kain yang berkualiti cari di kedai atau shopping kompleks dengan harga sekitar Sr 150 ke atas.. Boleh minta kurang lagi tau..:)


Tak kena extra baggage charge masa nak balik Malaysia, that means kitorang tak la shopping sakan yer:)


#Terimakasihsudibaca#

No comments:

Post a Comment

What's your thoughts...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Layout by suriraudhah . 2011-2013© All Rights Reserved