awak..apa itu fitnah dajjal? | Suri Raudhah

Saturday, March 29, 2014

awak..apa itu fitnah dajjal?


سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Assalamualaikum..

Di saat kepala tengah tingtong, badan dah menampakkan tanda-tanda nak demam tiba-tiba dapat message dari kawan..awak,apa itu fitnah dajal?

Edehhh!!kepala berdenyut.
Sayang awak penah baca atau dengar pasal dajal tak? Adohaiii!! Aku beranggapan semua orang especially muslim atleast mesti tahu sikit pasal dajal kan. kan?

"Masyaallah klau org tahu betapa bahaya fitnah dajal..dajal yg akn muncul akhir zaman.yg ditangannya ada syurga n neraka..yg menghidupkn dan mematikn.klau kt trpedaya dgn fitnah dajjal, org tu akn mati dlm keadaan kufur. Betapa dasyatnya dajal..baca la kisah dajjal..hati mesti brgetar..takut..takut mninggal dlm keadaan kt jauh dr rahmat allah..nauzubillah.. k la..  nk tido jap.. headache..selsema n demam".
** bila kepala tengah tingtong ini jela jawapan yang mampu fikir..

Wahai sayangku sekalian, bacalah bacalah bacalah!

**Nangess..selesema..

Secara jujurnya aku mula baca pasal dajjal tak silap masa sekolah menengah. Walaupon aku bukanlah top student budak budak pandai sekalian tapi itu la minat aku yang satu. Aku suka baca buku cerita especially kisah misteri. Buku kisah tanda-tanda kiamat, yakjuj makjuj , dajal tapi yang sadisnya buku pelajaran malas pulak nak baca. Huhu.sedih. Tapi bila aku dapat further study aku dah insaf. Mula kembali ke jalan yang benar..Alhamdulillah hari ni aku dah menjadi seseorang.

Wait a minute..
seseorang = somebody erk?
Bukan seseorang yang seperti korang fikir..bukan..bukan.. aku bukan seorang akauntan bukan juga arkitek, engineer, lawyer macam nurul badiah lai tu, jauh sekali seorang doktor macam fatin liyana, dan bukan juga seorang selebriti yang bijak macam hanis zalikha meow meow tu..

I means aku kini menjadi seorang manusia.. manusia yang ingin berbakti kepada mak dan ayahnya yang dah bersusah payah membesarkan anak anaknya yang 6 orang ni..Seseorang yang tengah berusaha melalui kehidupan yang ada naik dan turunnya..Seseorang yang berusaha untuk faham apa itu matlamat hidup dan bagaimana kesudahannya.. yerr..itulah. aku.

Ok.ok..patah balik cerita pasal dajjal tadi.
korang tak perasan ke sekarang ni kat fb ramai ustaz yang dok sebut-sebut pasal dajal? Whatsapp group pesan dok pakat ramai-ramai baca surah al kahfi.Tu belum lagi ceramah kat surau dan masjid dok peringat fitnah dajjal..fitnah dajjal.. apakah maknanya itu semua?? Tak terfikirkah??

Sayangku sekalian,

Bergetar jantong bila dengar di saat munculnya dajal para suami , para ayah disuruh mengikat isteri  dan anak perempuannya dari keluar dari rumah. Sampai macam tu sekali hebatnya fitnah dajjal..mintak dijauhkanlah. Naudzubillah. .

Di zaman rasulullah, sahabat bertanya apakah makanan pada saat dan ketika itu? Maka jawab rasulullah saw makanan bagi orang beriman pada ketika itu adalah zikir..

Masyaallah takut nak bayangkan..

Adakah di saat itu zikir akan mengenyangkan? Cuba kita test satu hari kita hanya berzikir tanpa makan. Agaknya berapa jam sangat kita mampu bertahan. Mungkin yang dimaksudkan zikir pada ketika itu adalah dengan berzikir kepada allah hati kita akan sabar.. sabar.. sabar dengan ujian. Allah bersama orang-orang yang sabar. Hati akan terpujuk dengan janji allah syurga bagi orang-orang yang beriman.

Ok! Tarik nafas..hembus perlahan..

Seingat aku, aku tak pernah baca surah al kahfi..Bila orang dok post kat fb surah al kahfi especially hari jumaat, aku hanya tengok sepintas lalu jer.. yer, just buka surah tu tapi tak baca atau menghayati maknanya. Menghafal jauh sekali. huhh alahai!!

Tiba tiba, hati tergerak nak baca..kena baca..mesti.. Keadaan cuaca panas berbulan-bulan, jerebu dan tragedi MH370 dan keadaan dunia sekarang ni..Kezaliman, gambar-gambar penderitaan di Syria, Palestin dan Mesir yang menyedihkan menampar-nampar pipi yang tak berapa gebu ini dari terus terbuai dengan keselesaan hidup. Huhhh betapa dunia!

Yeupp..peringatan untuk diri sendiri dan sayangku sekalian meh la kita jenguh-jenguh dan baca surah al kahfi dan mulalah dari hari ini berpuasa isnin atau khamis atau hari yang kita mampu.. jom lah jomlah latih diri..

Wahai sayang..
percayalah..kita tak mampu nak bayangkan saat itu.

Yeupp lagi..surah al-kahfi memang panjang. !Untuk permulaan bacalah 10 ayat pertama.


Nak tahu apa itu fitnah dajal boleh refer video tazkirah oleh Habib Ali Zainal Abidin. Kuliah Maghrib ni dibuat di Masjid Bukit Antarabangsa, Ampang..Hadirin yang datang time tu memang luar biasa ramainya..Err..Ternampak la beberapa orang artis yang turut datang time tu..Maybe teruja dengan tajuk tazkirah atau penangan aura seorang yang bernama Habib Ali Zainal Abidin kah?..:) Rata-rata hadirin tak berganjak dan kusyuk mendengar setiap butir patah perkataan yang disampaikan Habib Ali. Terasa meremang bila dengar kata-kata dari Habib tentang bahayanya fitnah Dajjal.   


Errr..Lepas tazkirah tu ada makan-makan..


Makan dalam dulang..Satu dulang 4 orang..Actually aku ada pengalaman yang tak berapa suwett masa kecik-kecik tentang makan dulang ni tapi kali ni pengalaman dia berbeza..Terasa eratnya mahabbah bila kita makan sedulang even dengan orang yang kita baru kenal.. Yang buat tersenyum tu, bila nasi tinggal sesuap masing-masing malu-malu meowww sape nak habiskan..Siap lat tali lat tam plom lagi..hahaaa..

So lepas ni aku dah takde hal la kalau kena makan dalam dulang lagi...(^_^)
Sehingga itu, renung renungkan dan selamat beramal! :)

No comments:

Post a Comment

What's your thoughts...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Layout by suriraudhah . 2011-2013© All Rights Reserved