Oh Makcik! | Suri Raudhah

Sunday, September 9, 2012

Oh Makcik!

As-Salam

Semalam aku pergi pasar malam jalan TAR dengan si oja raudhah. So seperti biasa ktorang janji jumpa kat lrt putra masjid jamek. Sementara nak tunggu si oja raudhah sampai aku pergi la withdraw duit kat mesin atm CIMB dalam stesen putra tu.
 
Aku beratur. Ada la 3 orang kat depan. Depan aku sorang perempuan yang aku nak panggil si baju merah. Kakak,anak buah dan mak dia tengah tunggu dia beratur kat mesin atm tu. Punya la lama tunggu orang paling depan tu dok belek-belek mesin atm tu. Terpikir jugak aku dorang buat apa lama-lama kat depan tu.mengeja apa?
 
Nak dijadikan cerita mak budak perempuan yang berbaju merah yang depan aku tu(aku rasa this girl lebih kurang baya aku la) duduk kat lantai putra yang berdekatan dengan mesin atm tu.Duduk gaya bebas..korang paham la gaya bebas macammana kan..Makcik ni maybe orang kurang upaya, sebab dia pakai tongkat. Aku rasa dia pakai tongkat mungkin faktor usia.
 
Pastu, ada orang yang lalu lalang kat tepi tu, dia tanya makcik tu. aku agak mesti dia nak tolong angkat makcik tu.Ye la makcik tu pakai tongkat. Tongkat dia macam bersepah-sepah maklum lah makcik tu duduk gaya bebas,maybe orang tu ingat dia terjatuh ke apa. Padahal dia memang saja duk camtu smbil tunggu anak dia withdraw duit.
 
Aku tak berapa dengar sangat ayat orang yang prihatin tu..Tapi aku andaikan lebih kurang camni la.

Makcik nak pergi mana.?Boleh saya tolong..?
Ehh, tak pe, tak pe makcik tunggu anak.saja jer duduk kat sini..

Serius aku memang rasa nak tangkap gambar makcik tu,pastu post kat sini..hehee..tapi aku rasa tak sopan pulak kalau aku buat camtu..hahaa.

Pastu bila orang yang prihatin tu pergi, makcik tu pon terkekek-kekek ketawa sambil bagitau anak dia.


Dia nak tolong mak. Dia ingat mak OKU mintak sedekah kot..
anak dia pon ketawa puas-puas..hahaa.." Patutnya mak letak satu bekas kat depan tu,mesti dapat kutip banyak duit,takpon orang lalu mak tadah tangan..hahaha)
 
 
Aku senyum jer la, tapi sebenarnya aku tak tahan jugak nak ketawa. Tu la makcik lain kali duduk lagi gaya bebas macam tu kan orang dah ingat makcik oku yang minta sedekah kat lrt putra. Tak pasal-pasal jadi bahan.hahaaa
 
Tapi aku rasa, orang prihatin tu ingat makcik tu buta sebab ada tongkat. Dah pulak tu makcik tu duduk kat lantai putra tu pulak, nampak sangat persamaan tu kan.makcik makcik!:)
 
Kesimpulan yang aku dapat dari kejadian ni, aku rasa masih ada lagi masyarakat Malaysia yang prihatin:). Aku pernah dengar orang cakap peminta sedekah kat Malaysia ni masyuk!.:)
 
 
 
 
nota: rasanya kalau aku himpunkan kisah atau kejadian pelik/lucu setiap kali aku bersiar-siar kat pasar malam jalan tar boleh jugak la jadi kisah bersiri..hehee..Hari sabtu aku memang selalu pergi pasar malam jalan tar dengan oja raudhah. Dah jadi rutin kot. Kalau lama tak pergi sana, macam pelik jer.  Next time aku cerita kisah lain pulak..:)

3 comments:

  1. hahahha.... jgn lupe makcik letak tisu skali!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaa..kalau ko ada kat situ ko mesti trgelak guling2.makcik tu sendiri pon gelak..

      Delete

What's your thoughts...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Layout by suriraudhah . 2011-2013© All Rights Reserved