Bukan mahram yang tak boleh salam masa raya | Suri Raudhah

Monday, July 28, 2014

Bukan mahram yang tak boleh salam masa raya


سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Assalamualaikum..


Alhamdulillah..hari ni hari kemenangan setelah sebulan kita berpuasa menahan lapar dahaga dan hawa nafsu yang meronta-ronta (cehh!). Bila hari raya ofcoz kita tak lepas dari menziarahi sedara-mara,rakan taulan dan jiran sekampung betul kan?. I would like to share stories based my experience. Okey!Bila balik kampung semua sanak sedara adik beradik berkumpul kat kampung . Mak ayah dua-dua asal perak. Since tok belah emak meninggal bila balik kampung especially time raya kitorang satu keluarga akan stay kat rumah Mak Lang kat Bukit Merah.

Then, sehari dua hari kat Bukit Merah, turn balik kampung ayah pulak. Sejak Tok belah ayah dah tak de selalunya kitorang akan stay kat rumah Mak Ngah di Batu Kurau. Kat rumah Mak Ngah ni memang meriah maklumlah adik-beradik ayah ramai. So,makanya berkumpul la sepupu sepapat, mak sedara pak sedara, ipar duai and so forth. So time ni la akan adanya dilema di hari raya yang mulia.




Dilema?

Time ni la nak kena jaga batas-batas even kitorang ni sedara-mara pon. I mean dari segi aurat, batas pergaulan pastu nak bersalam tu kena tahu jugak dengan sape kita boleh or tak boleh salam. Sejujurnya, dulu kami tak alert benda ni sebab kita anggap macam dah adik beradik jer especially bab salam dengan sepupu or bapak sedara tapi sejak beberapa tahun raya mula dah ada kesedaran. So dalam rumah pon kena biasakan pakai tudung sampaikan bila tidur bangun esok pagi pon still lagi tersarung tudung yang dah konyot-monyot! Maklumlah bila dah ramai-ramai ni jangan harap la nak dapat bilik sorang sebijik.Mulanya memang tak selesa tapi bila kesedaran tu datang dengan sendirinya pasti kita akan lebih rasa tak selesa bila kita terdedah even mereka sedara kita tapi bukan semua mahram kita betul tak? Bila bulan Ramadhan kita jaga ibadah kita, kita selalu doa Allah ampunkan dosa kita tapi bila menjelang raya kita buat perkara yang dilarang-Nya.. So apa erti DOA kita tu?

Sama-sama la kita ingat-mengingati..Korang yang cakap sharing is caring kan...kan..:)

********

Bukan mahram yang tak boleh salam masa raya:-

Lelaki :
1. Isteri kepada adik beradik bapa
2. Isteri kepada adik beradik emak
3. Adik beradik perempuan bapa mertua
4.Adik beradik perempuan emak mertua
5.Anak perempuan adik beradik isteri
6.Kakak ipar
7.Adik ipar perempuan
8.Sepupu perempuan
9.Sepupu Ayah (perempuan)
10.Sepupu Emak (perempuan)

Perempuan:-
1. Suami kepada adik beradik bapa
2. Suami kepada adik beradik emak
3. Adik-beradik lelaki bapa mertua
4.Adik-beradik lelaki emak mertua
5.Anak lelaki adik beradik suami
6.Abang Ipar
7.Adik ipar lelaki
8.Sepupu lelaki
9.Sepupu ayah (lelaki)
10.Sepupu Emak

Kadang-kadang kita terlupa. Nampak macam boleh tapi sebenarnya tak boleh. Bukan raya je tau tapi sepanjang masa..:)

#Self-reminder#
#Kosong-kosong#

p/s : Pilu hati bila mengetahui angka yang terkorban di Gaza mencecah lebih dari 1000 orang..Teruskan berdoa untuk kemenangan Islam..:'(

No comments:

Post a Comment

What's your thoughts...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Layout by suriraudhah . 2011-2013© All Rights Reserved