Murtabak special ramadhan | Suri Raudhah

Friday, July 4, 2014

Murtabak special ramadhan


سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Assalamualaikum..

Murtabak antara hidangan yang hot dibulan Ramadhan.. Zaman dulu kala kitorang selalu beli murtabak untuk menu berbuka..Kalau ada nasi lepas tu mesti  kena ada kuih muihnya. Ye dak?.

murtabak special ramadhan
source:google
Baiklah..aku bukan nak promote kedai menjual murtabak yang paling sedap kat gombak ni yer..Aku cuma nak cadangkan sesuatu bagi kesejahteraan bersama..hehee..Sebelum tu aku nak share sikit cerita ni..Kat ofis setiap hari ada jual juadah berbuka termasuk la murtabak..Satu hari ni aku dengan ofismate sembang pasal murtabak then  ada sorang kakak ni dengan laju nyer bertanya..

"Telur dia basuh ke"?..takde maksud kedua hokey..!hehe..

Apakah maksudnya tu..hmmm
That means orang kita ni dah alert dari segi kebersihan..Bukan ke murtabak yang sedap ada letak bancuhan telur didalamnya. Dulu aku main beli jer..tapi sekarang kalau nak beli murtabak kena pikir dua tiga kali..Ye lah telur mesti kena cuci sebersihnya bagi buang semua najis yang melekat..Makanan yang masuk dalam perut mesti kita yakin ianya halal lagi menyucikan..tanpa keraguan..

Okeh..kan lebih baik gerai yang menjual murtabak tu letak tanda "telur ini telah dibasuh..no doubt!".Jadi orang akan lebih yakin untuk membeli..So far aku tak nampak lagi peniaga yang buat camtu tapi my sis cakap ada dia pernah nampak..Bukan murtabak jer,makanan lain yang diletak telur contohnya roti canai,roti john pon kena amik perhatian juga..Rugi kalau makanan tu sedap, ramai yang beli tapi hal yang satu ni dia tak jaga..

murtabak telur yang dibasuh
source:google..
Selalu dengar kan..we are what we eat!! Jadi, berhati-hatilah daripada makanan yang halal tapi sebenarnya dah jadi haram daripada masuk ke dalam perut kita especially orang islam..

Saad bin Abi Waqas bertanya kepada Rasulullah SAW:
"Wahai Rasulullah,pintalah kepada Allah agar Dia menjadikan doaku mustajab. Jawab Rasulullah SAW: Wahai Saad,jagalah soal makananmu nescaya kau menjadi orang yang makbul doanya. Demi Allah yang nyawa Muhammad dalam tanganNya,jikalau seseorang lelaki memasukkan sesuap makanan haram dalam perutnya,doanya tidak akan diterima selama empat puluh hari. Sesiapa hamba yang dagingnya tumbuh dari makanan haram dan riba maka neraka lebih layak baginya".(Hadith Riwayat Ibnu Abbas)

My sincere advice..
Please! cucilah telur bersih-bersih sebelum nak  masak atau nak campurkan ke makanan lain dan khas untuk peniaga yang budiman korbankanlah sikit masa untuk basuh telur yang nak dimasak.. In shaa Allah jika niat ikhlas, jaga hubungan dengan Allah pasti Allah limpahkan rezeki yang berkat..:)



#Terimakasihsudibaca#

No comments:

Post a Comment

What's your thoughts...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Layout by suriraudhah . 2011-2013© All Rights Reserved