Tips di Airport Madinah /Jeddah | Suri Raudhah

Thursday, May 16, 2013

Tips di Airport Madinah /Jeddah

سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Assalamualaikum.

Apabila sampai ke airport Madinah/ Mekah kena melepasi beberapa sekatan dari imigresen di sana. Beberapa prosidur perlu dipatuhi bagi memastikan jemaah dapat masuk ke bandar Madinah. Saya bercerita berdasarkan pengalaman. Alhamdulillah rasanya kami tidak mengambil masa yang lama untuk melepasi sekatan imegresen di sana.

1. Sebaik tiba di airport Madinah, akan kelihatan pekerja-pekerja yang ditugaskan memunggah beg beg jemaah.  Sebahagian dari mereka akan mengambil kesempatan untuk mengambil upah yang berlebihan ke atas jemaah. Oleh itu, apabila sampai di airport segera bergegas dapatkan troli untuk meletak beg kerana saya dapati ada pekerja-pekerja di sana menyorokkan troli yang disediakan di airport. Bukan mahu berburuk sangka, tapi adalah lebih baik kita uruskan sendiri jika tidak mahu dikenakan caj yang melampau oleh pekerja pekerja di situ.


2. Ada setengah pekerja pemunggah beg akan terus mengangkat beg tanpa disuruh, oleh itu tolak la dengan cara berhemah serta janganlah meninggikan suara di bumi dimana Rasullullah S.A.W disemadikan.

3. Adalah lebih baik, para jemaah memakai sarung beg/luggage bagi memudahkan untuk mengecam beg/luggage yang telah sampai di airport. Ia juga bagi menjamin keselamatan barang di dalam beg serta keadaan luggage dalam keadaan baik/ tidak rosak. Tak mustahil roda luggage atau pemegang beg boleh rosak semasa pekerja airport memasukkan serta mengeluarkan luggage dari perut kapal. Hanya berdoa dan berserah pada Allah semoga semua barang dan beg selamat ke pemiliknya.


 4. Saya tak pasti keratan surah apa yang diletakkan oleh saudara saya ke dalam setiap 12 sarung beg kami  yang pasti mungkin ianya doa keselamatan beg/barang. Alhamdulillah beg kami selamat kepada pemilik masing masing dan bersyukur kami tidak langsung dikenakan caj atas muatan yang berlebihan. Saya sendiri agak pelik, rasanya beg yang dibawa oleh saudara agak berat dah rasa macam tolak batu tapi masih melepasi sekatan tanpa dikenakan caj muatan langsung. Syukur


5. Selepas selesai urusan imigresen, serahkan semula pasport kepada wakil agensi umrah masing-masing bagi urusan balik ke Malaysia nanti.




#Terimakasihsudibaca#

2 comments:

  1. ''Saya tak pasti keratan surah apa yang diletakkan oleh saudara saya ke dalam setiap 12 sarung beg kami''

    ayat ape??xtau pon??

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala.rasanya maktam yg bg surah tu..abg wan letak kat dlm setiap sarung luggage..

      Delete

What's your thoughts...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Layout by suriraudhah . 2011-2013© All Rights Reserved