Madinah bandar yang tenang | Suri Raudhah

Tuesday, May 21, 2013

Madinah bandar yang tenang

Assalamualaikum
 
Selepas selesai segala urusan di airport Madinah, kami menaiki bas menuju ke Hotel. Memandangkan jemaah Al Fajr agak ramai, aku, kakak, 3 orang sepupu dan beberapa orang lelaki lain terpaksa la berdiri dalam bas untuk menuju ke hotel. Pada mulanya ustaz menyarankan kami naik bas yang kedua, Apabila diberitahu ustaz perjalanan ke hotel tak jauh maka kami dengan baik hati pon redha je la berdiri dalam bas. Anggap je la naik bas rapid kl tu hah.
 
Apa yang aku perhatikan, sepanjang perjalanan ke hotel rata- rata bandar Madinah ini pasti ada pokok kurma yang ditanam di tepi jalan. Sebenarnya aku pon tak kenal sangat pokok kurma, bila dah tengok oo camni rupanya pokok kurma, baru den tahu-_-. Entah kenapa aku terasa perjalanan macam agak jauh kemudian aku tanya kakak " ustaz cakap dekat je hotel, tapi kenapa rasa macam dah lama je kita berdiri dalam bas ni"?kakak dan sepupu hanya tersenyum, bumi Madinah tak boleh banyak komplen.:). Rupanya driver bas pon tak pasti kedudukan hotel yang kami menginap, Beberapa kali bas tawaf berhampiran masjid Nabawi,akhirnya barulah jumpa hotel. Syukur.lega..
 
Kami menginap di hotel Elyas Group bersebelahan dengan kedai makanan Indonesia. Lebih kurang 5 minit untuk ke Masjid Nabawi jalan tanpa henti..Sebaik naik ke tingkat 14 kami disambut oleh ustazah Wirda wakil dari Al Fajr. Ustazah Wirda adalah warga Indonesia yang bekerja dan menetap di Madinah. Peramah sekali orangnya, Memandangkan keluarga kami seramai 12 orang maka bilik dibahagikan kepada 3. Lelaki 1 bilik, 5 orang dan 4 orang 1 bilik.
 
 
 
Mungkin berkat kesabaran berdiri lama dalam bas, maka kami berlima (aku, kakak, mak, makteh, sepupu) dapat ganjaran berupa bilik yang bagi kami amat amat selesa. Alhamdulillah.memang sangat tak sangka.
 
tempat makan dan tempat berbincang kami sekeluarga
 
Ada tv, selalu bukak siaran pasal Kaabah. boleh tengok ramainya manusia tengah tawaf mengelilingi Kaabah setiap hari tanpa henti. Mula la rasa berdebar...
 
pandangan sisi..
 
washing machine memang sangat penting.!
 
ada 3 katil yang kami dah rapatkan. Ustaz nak tambah lagi 1 katil, tapi kami rasa cukupla 3 katil untuk kami tido berempat, sebab sume molek2 belaka..hehe. Lagipon bukan tido sangat. 
 
single bed belah kanan..
 
Masuk ke hotel berehat dan bersihkan diri untuk solat Jamak Taakhir Zohor Asar. Di Madinah, aku rasakan masa berjalan dengan pantas. 6.50 petang dah masuk waktu Maghrib. Disebabkan agak kepenatan kami agak terlewat ke Masjid Nabawi untuk solat Maghrib. Dari hotel kami berjalan dengan pantas menuju ke Masjid Nabawi supaya tidak ketinggalan solat berjemaah buat pertama kalinya di Masjid Nabi, masjid yang indah lagi menenangkan. Masjid Nabawi. Alhamdulillah. Subhanallah...Terharu...
 
 Indahnya Masjid Nabawi di waktu malam.
 
waktu malam payung di halaman masjid ditutup, masjid yang paling besar yang aku pernah solat di dalamnya.
 
Banyak lagi nak cerita pasal Madinah. Memang kena cerita, sebab memang tersangat nak berkongsi dengan korang, nak korang yang baca ni pergi sana sendiri jika ada peluang, solat la kat Masjid Nabawi, rasa sendiri nikmat dan perasaan tu,. Masjid Nabawi yang dalamnya bersemadi jasad kekasih Allah, Nabi Muhammad saw, sahabat Nabi paling setia Saidina Abu Bakar As-Siddiq dan Saidina Umar Al Khattab. Ya Allah, sesungguhnya kenangan ni takkan aku lupakan. Andai ingatan aku dipadamkan, janganlah Kau padamkan ingatan ku terhadap tempat suci ini.
 
Bersambung...
 

2 comments:

  1. Andai ingatan aku dipadamkan, janganlah Kau padamkan ingatan ku terhadap tempat suci ini.


    tan, balik dr makkah, kt terus buat nukilan utk diri sendiri dlm handphne....sama macam ayat ko atas ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. sayu..rindu..
      smg ada peluang ke sana lagi..insyaallah.

      Delete

What's your thoughts...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Layout by suriraudhah . 2011-2013© All Rights Reserved